Laietània, Maresme iberorromà

Laietània, Maresme iberorromà

Arenys de Mar
Argentona
Cabrera de Mar
Mataró
Premià de Dalt
Premià de Mar
Teià
Vilassar de Dalt
La comarca del Maresme té com un dels seus principals atractius culturals i patrimonials l’herència iberoromana. La comarca, juntament amb el Barcelonès, Vallès Oriental, Vallès Occidental i Baix Llobregat ocupa el territori que havia estat anomenat Laietània en l’època ibera, entre els rius Tordera i Llobregat. Els romans van desembarcar a Empúries el 218 aC. La romanització va ser un procés lent i va significar la desaparició d’una cultura, la ibèrica, i la seva substitució per una altra, la romana. Ibers i romans protagonitzaran un dels moments més apassionants de la història; contacte, conflicte i construcció d’un nou model de societat arribant fins als nostres dies.

Et proposem un viatge que et transportarà a més de 2.000 anys d’antiguitat, a través d’exposicions, tallers experimentals, conferències, visites guiades i recreacions històriques, que ajudaran a descobrir el llegat dels antics pobladors del Maresme, l’antiga Laietania. T' hi apuntes?

RUTES

Excursió circular al voltant de turó de Céllecs (Òrrius). 

La ruta comença per la Masia Mas Céllecs, passant per Sant Bartomeu de Cabanyes i continuant per la cadireta del Vallès fent així el cim del Turó de Cèllecs. De tornada es pot passar pel Dòlmen de Cèllecs que finalitza al punt inicial de la ruta. 
 
Excursió d’1h 25’ (5,4km) amb 300m de desnivell (fàcil)

Visualitza l'excursió a Google Maps


Passejada laietana a Cabrera entre el Castell de Burriac i Can Modolell (Cabrera de Mar). 

Aquesta passejada d'una mitja hora pot combinar-se amb la visita al festival Reviu l’Ilturo que es duu a terme al centre de Cabrera de Mar o l’Olla als Déus, representada a Can Modolell (punt final de la ruta). Més informació sobre els diversos actes que s'organitzen al Maresme a l'agenda web.
 
Excursió de 32’ (2,1km) amb 210m de desnivell(fàcil).

Visualitza la passejada a Google Maps

 

MUSEUS I PATRIMONI IBEROROMÀ

Si t'agraden els museus, et proposem dues rutes que agrupen equipaments culturals i exposicions per tindre una visió global de tot allò que es pot descobrir a la comarca:
  • Ruta de Museus Ibèrics de la comarca: Museu Romà de Premià de Mar (actualment tancat per treballs d'excavació)Centre Enoturístic i Arqueològic (Teià) i Museu de Mataró a la Vil·la Romana de Torre Llauder (Mataró)
  • Ruta d’exposicions permanents: la Col·lecció Arqueològica del Museu Arxiu de Vilassar (Vilassar de Dalt), Iluro, Ciutat Romana (Mataró), l’Arqueologia de Premià (Premià de Mar), Càntirs Askos (Argentona), Arenys de Mar, Una Història (Arenys de Mar) i l’Antiguitat, Àmbit 2 (El Masnou).

LA IAIA DEL MARESME

La increïble guia de la iaia del Maresme inclou quatre rutes per visitar jaciments de la Laietània en familia. Els vols descobrir?
  • Ruta 2 (R2): el punt 4 els aqüeductes romans (Pineda de Mar) i el 5 al Castell de Montpalau (Turó de Montpalau)
  • Ruta 6 (R6): el primer punt a la Vil·la Romana de Torre Llauder (Mataró)
  • Ruta 7 (R7): el punt 3, el Turó dels Cèllecs (Òrrius), el 6 al Castell de Burriac (Cabrera de Mar) i el 7, el jaciment arqueològic de Can Modolell (Cabrera de Mar)
  • Ruta 8 (R8): el punt 4 els Forns de la Fornaca (Vilassar de Dalt), on a part de visitar el jaciment es pot complementar amb la visita a l’exposició permanent del Museu-Arxiu de Vilassar; també el punt 6, la Cadira del Bisbe (Premià de Dalt) i el 8 amb la visita del Museu Romà de Premià de Mar (actualment tancat per treballs d'excavació).
  • Ruta 9 (R9): el punt 4, Centre Enoturístic i Arqueològic de Vallmora (Teià) 
NO
Comparteix