La sostenibilitat, la responsabilitat i la digitalització, els reptes del turisme per aquest 2022

dimecres 26 gener 2022

La sostenibilitat, la responsabilitat i la digitalització, els reptes del turisme per aquest 2022

Un centenar d’agents turístics han participat a la jornada organitzada pel Consorci de Promoció Turística Costa del Maresme, en la que els diferents ponents coincideixen en els elements clau que el sector ha d’assolir.

El Consorci de Promoció Turística Costa del Maresme ha promogut una jornada per debatre quins són els reptes del sector per aquest any. Els ponents coincideixen: el turisme del 2022 ha de ser sostenible, responsable i digital. Tres característiques que tindran cada vegada un pes més important. Ho ha confirmat un dels ponents de la jornada, l’expert en turisme i professor de la UdG José Antonio Donaire, qui explica que ”estem en un procés de canvi, de transformació. Tenim uns reptes per endavant com a sector i que bàsicament els hem d’encarar en aquest nou escenari, que ha de ser digital, sostenible i responsable, i això exigirà un esforç d’adaptació. Però també hem de ser conscients que tenim un punt de partida i que hem de saber harmonitzar on volem arribar i on podem arribar”.

Donaire ha animat a establir aliances amb els productors i artesans de proximitat, “anem a ser els ambaixadors del nostre propi territori”, ha recomanat com una forma de contribuir a la sostenibilitat i de contrarestar la petjada de carboni que deixen els turistes, per exemple amb els seus desplaçaments. 

El Maresme va ser el primer territori en incorporar la intel·ligència artificial per conèixer la percepció de seguretat sanitària a l’estiu de 2020, un element de la digitalització que s’uneix a la sostenibilitat. L’empresa Vivential Value, encarregada de monitoritzar l’experiència del visitant, la reputació online i la sostenibilitat turística del Maresme, ha identificat 764 iniciatives sostenibles declarades pels mateixos allotjaments de la comarca, iniciatives com la gestió de l’aigua, l’energia, els gasos d’efecte hivernacle, de destinació i comunitat i de natura i residus. 

Rafa González, soci director de Vivential Value, ha explicat que “el Maresme és una destinació que està apostant clarament per la sostenibilitat i això ho hem vist reflectit en l’estudi que hem fet des del punt de vista de l’oferta, de com els hotelers estan començant a implementar moltes iniciatives. Ara el que toca és veure si també la demanda percep aquesta aposta per la sostenibilitat i som reconeguda com una destinació que està apostant per aquesta responsabilitat sectorial i per aquesta sostenibilitat. No podem oblidar que és una destinació amb una forta aposta perquè hi ha moltes empreses que s’estan apropant al segell de Compromís Biosphere, de manera que és una aposta de territori”.

També ho constata Jaume Marín, expert en màrqueting turístic i consultor d’empreses i destinacions turístiques, qui assegura que “en aquests moments surten reptes de sostenibilitat, ja sigui a nivell econòmic, a nivell social i a nivell mediambiental, reptes de digitalització i transformació digital i reptes també de creació d’experiència. El Maresme ja ha treballat el tema de la valoració d’experiència posant-la en valor i també fent que aquesta experiència sigui sostenible, també amb els actors agropecuaris de la zona, i després com comunicar-ho. Aquesta jornada vol assumir aquests tres reptes”. La jornada d’avui ha estat la demostració que el sector té els mateixos objectius per davant i que l’alineació dels diferents actors turístics és imprescindible per assolir-los.

La directora de la Direcció General de Turisme de la Generalitat de Catalunya, Marta Domènech, ha lligat dos dels conceptes més destacats tot afirmant que “la digitalització va molt amb un tema de territori. Mai serem sostenibles si no digitalitzem. Entesa la digitalització no només amb que tinguem 5G, que també, però sobretot amb la intel·ligència artificial i big data. Que sapiguem què espera el turista de trobar a Catalunya i que quan arribi ja el movem”. Domènech parla també de la importància de la “desestacionalització, que això voldrà dir menys fixes discontinus, tenir contractes temporals de més llarga temporada... coses que té molt estacionalitzades el sector turístic”. La directora general de Turisme també ha destacat que cal oferir experiències transformadores i ha assegurat que “anem cap a un compromís nacional per un turisme responsable”.


La directora general de Turisme de Catalunya, Marta Domènech, amb Jaume Marín

La coach i creadora d’experiències transformadores Ana Merlino ha conclòs la jornada amb un exercici en el que ha convidat als participants a visualitzar les seves idees innovadores i a tirar-les endavant dividint-les en petites accions: “jo recomano a tots els establiments que facin un pla d’acció d’un desig que els hi agradi molt, tot i que pensin que és impossible ara. Penso que baixar a terra aquest projecte a tasques molt petites i assolibles farà que puguin aconseguir això que volen”.

El president del Consorci de Promoció Turística Costa del Maresme, Joaquim Arnó, ha coincidit amb els ponents i ha posat sobre la taula la necessitat de la col·laboració enlloc de la competitivitat entre els agents del territori. “Penso que han sigut unes jornades prou profitoses com per poder plasmar i veure els futuribles que ens esperen, uns futuribles que si no afrontem de forma conjunta, sense competir entre nosaltres sinó col·laborant, no ens en sortirem”, ha declarat.

Un centenar d’agents del sector turístic han participat en la jornada, responsables d’hotels, restaurants, cellers, guies i tècnics de turisme d’ajuntaments, a més de representants polítics com l’alcalde de Santa Susanna, Joan Campolier, i l’alcalde de Pineda de Mar, Xavier Amor, qui ha volgut agrair al Consorci aquest espai de reflexió i ha demanat deixar enrere el concepte de “competir” i substituir-lo pel de “complementar”, una idea que comparteix amb el president del Consorci.
 

Comparteix